Zuzana Šmerdová nikdy neplánovala stát se podnikatelkou. Vystudovala ochranu přírody a rok pracovala na úřadě, ale když se jí v roce 2016 narodil syn, rozhodla se, že se naučí šít. „Byly to malé kousky, šlo mi to,“ vzpomíná. Začala s oblečením pro miminko, pak zkoušela další výzvy – mantinely do postýlky, baldachýny, mikiny, softshellky, dokonce i pokusy o šité boty. Ale pak přišel moment, kdy viděla na Facebooku doma šité kalhotky. „Tohle musím zkusit,” řekla si hned. A zamilovala se.
Dnes má její značka Goldwings vlastní e-shop, pravidelně vyprodané kolekce, věrné zákaznice po celé republice a malou šicí dílnu v centru Chebu. A Zuzana se živí tím, co ji skutečně baví.
Nepotřebuju kostice, ale pohodlí
Značka Goldwings vznikla z osobní potřeby. Zuzana nechtěla nosit nepohodlné podprsenky s kosticemi, a tak si vytvořila vlastní řešení. „Podprsenky s kosticemi jsou pro mě otřesné. Chtěla jsem něco jednoduchého a pohodlného.“ Prádlo šije z bavlněných úpletů, nově zařazuje i certifikované biobavlněné materiály s označením GOTS, které zaručují ekologický a etický přístup při výrobě.
Při vývoji se řídí hlavně vlastní zkušeností. „Střihy si testuju sama, nosím je a ladím podle toho, co mi sedí.“ U podprsenek je například důležitý obvod – některým ženám přijde příliš těsný, jiným naopak ideální. Proto nabízí možnost úpravy na míru.
Barevné květy i decentní elegance
Značka je charakteristická hravostí a barvami. Zuzana miluje přírodu a rostlinné vzory, které se odrážejí i v designu jejího prádla. Květinové vzory na sytém podkladu byly dlouho jejím poznávacím znamením. Ale protože zákaznice žádaly i něco střídmějšího, zařadila i jednobarevné varianty. „Ty látky jsou taky nádherné.“
V nabídce Goldwings najdete různé střihy – klasické kalhotky, brazilky, tanga i podprsenky bez výztuže. Produkty vycházejí v limitovaných kolekcích, obvykle s tří až čtyřměsíčním cyklem. „Záleží, kolik metrů látky si objednám. Když dojde, kolekce končí.“
Jak se z koníčku stalo živobytí
Přestože by se mohlo zdát, že Zuzana měla jasný plán, všechno se dělo přirozeně. „Byl to dlouho jen koníček. Šila jsem pro kamarádky, měla jsem malou dílnu v Chebu, ale vůbec mě nenapadlo, že se tím uživím.“
Zlom přišel, když dala výpověď z práce, která ji vyčerpávala, a potkala Terku Šviderovou, která se věnovala marketingu. „Ukázala mi, jak se zviditelnit. A od té chvíle se prodává.“
Marketing dnes řeší hlavně přes Instagram, kam pravidelně přidává fotky a novinky. Zákaznice přichází z celé České republiky – od Ostravy až po Prahu.
Karlovarský kraj jako zázemí – ale e-shop otevírá dveře všude
Přestože má Zuzana dílnu v Chebu, říká, že regionální ukotvení nehraje zásadní roli. „Tím, že mám e-shop, nejsem vázaná na jedno místo. Mám to tu ráda, ale podnikání je dnes hodně o online prostoru.“
Zuzana však neskrývá, že by ráda rozšířila tým. Hledá švadlenu, která by jí uvolnila ruce pro další tvorbu – například kolekci plavek, která ji aktuálně láká. „Když budu mít víc času, chci zkoušet nové věci. A pracovat v malém kolektivu.“
„Nejdůležitější je, že to pořád dává smysl“
Za svůj největší úspěch nepovažuje obrat, počet objednávek ani dosah příspěvků. „Jsem pyšná na to, že jsem vůbec začala podnikat. Že můžu dělat, co mě baví.“
Svoboda, tvořivost a možnost rozvrhnout si den podle sebe – to jsou hodnoty, které v podnikání hledala a našla. A zároveň něco, co přeje i ostatním: „Dělejte to, co vás baví. A dělejte to tak dobře, jak jen umíte.“
Poslechněte si celý díl na našem YouTube kanále!