„V Colaziu chráníme čas.“ Touto větou Filip Kolaci shrnuje filozofii své značky Colazio, která vyrábí luxusní kožená pouzdra na hodinky ručně v Itálii. Pro něj ale čas neznamená jen tikající ručičky. Jsou to vzpomínky, zážitky a rodinné okamžiky, které si chceme uchovat.
První setkání s hodinkami
Lásku k hodinkám získal Filip už v dětství. „Děda mi ukazoval, jak fungují hodinkové strojky. Táta hodinky moc nenosil, ale když už si je vzal, tak to byla vždycky nějaká speciální událost. Takže jsem to měl spojené s tím, že hele hodinky, to bude zajímavé,“ vzpomíná.
„Hodinky jsem začal nosit nějak v patnácti, kdy jsem měl první peníze z brigád.“ K osmnáctinám dostal další model a později si pořídil hodinky, které nosí dodnes. „Koupil jsem si je v těžkém období – státnice, hotel do toho – a to bylo náročný. Připomínají mi ten čas.“
Vysněné Patek Philippe a troje hodinky
Když se dnes mluví o hodinkách jeho srdce, Filip bez váhání jmenuje značku Patek Philippe. Fascinuje ho jejich řemeslo i filozofie, že hodinky nekupujete jen pro sebe, ale i pro další generace. „Patří mezi špičku hodinářství, vydrží desítky let a nesou v sobě příběh.“
On sám má dnes troje hodinky – jedny po dědovi, druhé, které dostal k osmnáctinám, a třetí, které si koupil během náročného období kolem státnic. Každé z nich pro něj představují konkrétní vzpomínku.
Jak vznikl nápad na Colazio
Impuls přišel nečekaně – skrz dárek. Filip dostal k Vánocům pouzdro na hodinky. Byl dojatý, protože jeho rodina věděla, jak moc hodinky miluje. Když ale později zjistil, že šlo o výrobek z Číny, který svou kvalitou vůbec neodpovídal vysoké ceně, rozhodl se, že to zkusí jinak.
„Říkal jsem si, to není možné. Kdyby to stálo tři stovky, tak super, ale ono stálo tisíce. Tak jsem začal brouzdat po internetu, zjišťoval zpětnou vazbu… a řekl jsem si: vždycky to byl můj sen, tak jdu do toho.“
Touha podnikat v něm totiž byla už od střední školy. Zkušenosti z hotelového prostředí, kde dnes pracuje jako provozní manažer Parkhotelu Carlsbad Inn, mu ukázaly, že kvalita a design jdou ruku v ruce se zákaznickým zážitkem. A přesně to chtěl přenést i do své značky.
Název, který zní italsky
Značku pojmenoval Colazio – spojením svého příjmení a inspirace Itálií, zemí, kde se jeho produkty vyrábí.
„Já už jsem věděl od začátku, že to chci stavět na Itálii. A nenapadlo mě nic jiného než tam dát svoje jméno, aby to nějak znělo. Colazio. Naštěstí to v Itálii nic neznamená. Nejbližší slovo je colazione, a to je snídaně. Takže to vyšlo.“
Itálie: skutečné řemeslo místo nálepky
Na trhu je běžné, že produkty dostanou nálepku „Made in Italy“, přestože se vyrábí v Asii. To Filip odmítl. Hledal skutečnou manufakturu v severní Itálii, která pracuje ručně a používá kvalitní materiály.
„Spolupracuji s italským designérem a výroba je v severní Itálii. Chtěl jsem, aby to opravdu dělaly ruce, které to dělají x let a mají to rády. Připadalo mi zvláštní dát hodinky za statisíce do pouzdra, které se někde dělalo s další stovkou kusů na páse a jelo kontejnerem.“
Dnes Colazio nabízí tři produkty – Watch Roll Box, Watch Roll a Watch Pouch. Všechny jsou vyrobené z italské kůže a alcantary, materiálů, které stárnou s elegancí a získávají patinu.
Hodnoty a komunita
Filip chce Colazio budovat jako značku, která komunikuje hodnoty – poctivé řemeslo, trpělivost a respekt k času. Do budoucna chce rozšířit sortiment o další doplňky a vybudovat komunitu lidí, kteří sdílí vášeň pro hodinky.
Co si odnesl z OVACÍ
Filip je i účastníkem našeho rozvojového programu OVACE. Jak ho vnímá? „Nejvíc mě překvapilo, že jsem tam znovu našel motivaci. A hlavně lidi – podnikatele z kraje, kteří sdílí zkušenosti. Bylo skvělé zjistit, že v Karlovarském kraji se opravdu něco děje.“
Tipy (nejen) pro začínající podnikatele
Na závěr přidává několik rad:
- „Pořádně si všechno spočítat.“
- „Být trpělivý – budování značky trvá.“
- „Nemůžeš na to být sám – bez ostatních lidí to nejde.“
- „Produkt musí komunikovat i hodnoty, nejen funkci.“
Pozvánka na vernisáž
Chcete vidět Colazio na vlastní oči? Přijďte 7. října od 17:00 do Karlovarské městské galerie, kde Filip spolu s dalšími účastníky programu OVACE představí své projekty. Podpořte lokální značky, které mají globální ambice.
Zajímá vás Filipův příběh? Poslechněte si celý díl na YouTube nebo Spotify!