Z dětské záliby se stala životní cesta
Když se Jiří Humlíček, známý jako Vostrej Jirka, poprvé dostal na základní škole do dílen, netušil, že tam začíná jeho budoucí podnikatelská cesta. „Byl jsem jak v ráji. První nůž jsem si musel udělat ze dřeva, ale i na tom jsem se naučil spoustu věcí,“ vzpomíná.
Práce s materiálem ho bavila víc než cokoli jiného. Po škole trávil čas v garáži u dědy, kde z odřezků kovu a pilníku vznikaly první pokusy o nože. „Úplně první nůž jsem si udělal ze srpu. Piloval jsem ho dny a dny, dokud nebylo hotovo. Tehdy jsem si řekl, že to dokážu – i přes všechny překážky.“
Od babiččiny garáže k vlastní dílně
Dnes má Jirka vlastní značku Vostrej Jirka, profesionální dílnu a stovky spokojených zákazníků. Jeho cesta ale nebyla jednoduchá.
„Měl jsem za sebou asi dvě stě, tři sta odmítnutí. Buď to bylo daleko, nebo nebyla elektrika. Až ten třístý první člověk mi řekl: hele, máme volný prostor, pojď to zkusit.“
Stejně náročné ale bylo i dostat se k prvním zákazníkům. Jirka začínal s úplně obyčejnými nástroji, bez kontaktů a bez reklamy. Všechno si zkoušel sám – od focení výrobků až po oslovování lidí přes sociální sítě a osobní doporučení.
„Volal jsem, psal, nabízel. Z dvou set telefonátů jsem měl deset schůzek, a z toho vyšla jedna jediná zakázka. Ale právě ta mi ukázala, že to jde.“
Krok za krokem si vybudoval komunitu lidí, kteří jeho práci sledují, sdílí a objednávají dál.
Nůž pro Yzomandiase a setkání, na které se nezapomíná
Jedna z Jirkových nejsilnějších zkušeností přišla, když dostal zakázku na nůž pro Yzomandiase z labelu Milion+.
„Nikdy jsem takovej nůž nevyráběl, ale řekl jsem si – prostě to udělám. A když jsem ho pak předal, byli úplně mimo z toho, že nečekali, že vyrobím něco takovýho. Yzo z toho měl radost, Es taky… a já jsem si říkal: ty vole, co se to právě stalo?“
Dnes už má za sebou spolupráci s dalšími osobnostmi i firmami a chystá nové limitované edice nožů. Velmi úspěšná je například edice Valhallovo kudla, která vznikla ve spolupráci s Valhallou z Tripařů na stopu.
Jak se vyrovnat s hejty a kritikou
Jirka se netají tím, že na sociálních sítích čelí kritice, hlavně od ostatních nožířů. „Každej má tendenci ti říkat, jak se to má dělat správně. Já říkám – dělej si to po svým. To, že to dělám jinak, neznamená, že to dělám blbě.“
Konstruktivní zpětnou vazbu bere, ale hejty nechává být. „Je rozdíl mezi člověkem, co napíše, že mám odstátý uši, a tím, kdo mi napíše: hele, tenhle roh je nepraktickej. To už je něco, nad čím se zamyslím.“
Začít, i když podmínky nejsou ideální
Pro mladé lidi, kteří přemýšlí o podnikání, má jasnou radu: „Největší problém je, že lidi nezačnou. Pořád čekají, až bude víc času nebo lepší podmínky. Ale ono to nikdy nebude ideální. Je to o tom prostě začít.“
Autenticita místo dokonalosti
Vostrý Jirka věří, že síla značky je v autentičnosti, poctivosti a vztahu se zákazníkem.
„Myslím si, že ten osobní přístup a autentičnost jsou základ. Aby ten člověk v tom byl svůj a nehrál si na něco, co není.“
Poslechněte si celý rozhovor na YouTube nebo Spotify a dejte nám odběr pro další příběhy podnikatelů z Karlovarského kraje!